-5.3 C
New York
Friday, January 24, 2025

Pasukan Proton R3 untuk Sepang 1000KM – jentera & pemandu didedah, gandingan dua generasi berbeza


Pasukan Proton R3 untuk Sepang 1000KM – jentera & pemandu didedah, gandingan dua generasi berbeza

Semalam sayap perlumbaan rasmi Proton iaitu Proton R3 telahpun mendedahkan bukan sahaja jentera, malah barisan pemandunya yang bakal bertarung pada perlumbaan ketahanan Sepang 1000KM, selepas sekitar lima tahun ‘berehat’. Pendedahan tersebut dibuat dalam satu sidang media yang dibuat di Pusat Kecemerlangan Proton (CoE) Subang Jaya.

Proton R3 akan turun ke S1K dengan dua buah S70 spesifikasi tertinggi dalam perlumbaan ini iaitu kelas MTC, di mana setiap kereta akan dipandu oleh dua orang pemandu secara bergilir-gilir. Dengan ramai pelumba-pelumba muda generasi baharu yang mula mewarnai S1K, Proton R3 nampaknya menyusun strategi dengan menurunkan dua pasangan berlainan generasi.

Kereta lumba Proton S70 R3 akan menggunakan nombor perlumbaan #81 dan #82 untuk S1K tahun ini, oleh itu ia menampilkan empat pelumba secara keseluruhan di mana tiga daripadanya adalah muka baharu dalam R3, dan seorang lagi adalah pelumba yang sudah lama bersama pasukan tersebut.

Pasukan Proton R3 untuk Sepang 1000KM – jentera & pemandu didedah, gandingan dua generasi berbeza

Pelumba yang diiktiraf sebagai pelumba paling berjaya dalam S1K dengan menjuarai perlumbaan ini sebanyak tiga kali -kesemuanya dengan pasukan Proton R3- iaitu Syafiq Ali kembali menyertai skuad berkenaan. Syafiq akan bergandingan dengan seorang lagi pelumba berpengalaman menyertai perlumbaan endurance tempatan dan antarabangsa iaitu Fahrizal Hasan.

Manakala kereta kedua akan mewakili generasi baharu dengan menggandingkan Ariff Azmi yang baru berusia 18 tahun, bersama Alister Yoong yang berumur 21 tahun. Ariff merupakan pelumba Go-Kart yang pernah bergelar juara untuk perlumbaan Rotax Asia, dan mula beralih ke perlumbaan Touring Automobile selepas layak menyertai program pembangunan pelumba muda Toyota Gazoo Racing Malaysia sekaligus menjadi juara perlumbaan Vios Problem Malaysia musim ke-6 dalam kategori Rookie.

Alister, seperti yang ramai kenal merupakan anak kepada satu-satunya pelumba F1 negara iaitu Alex Yoong. Alister aktif berlumba di luar negara menerusi perlumbaan-perlumbaan single seater dan juga prototype, dan akhir-akhir ini dia dilihat mula membabitkan diri dalam perlumbaan Touring Automobile tempatan, khususnya siri one make Vios Problem Malaysia.

Pasukan Proton R3 untuk Sepang 1000KM – jentera & pemandu didedah, gandingan dua generasi berbeza

Untuk jentera, ini merupakan kereta lumba pertama Proton R3 yang dibina berasaskan kerangka rekaan Geely. Menurut ketua mekanik Proton R3, asas badan S70 yang lebih lebar dan lebih panjang membolehkan pasukannya membina kereta lumba yang lebih laju berbanding juara S1K 2018, dan 2019 iaitu Proton Iriz. Haji Osman turut menyatakan dengan rekaan aerodinamik lebih baik dan juga pekali geseran lebih rendah, S70 R3 ini turut menampilkan kelajuan laluan lurus yang lebih stabil.

Kereta lumba Proton S70 ini tidak langsung menggunakan equipment badan yang sama dengan versi produksinya. Ia diberikan spoiler bawah bampar hadapan ikonik R3, bersama spoiler belakang yang juga dihasilkan secara customized oleh pasukan tersebut. Tiada skirt sisi dipadankan, manakala diffuser asal bampar belakang dilakukan sedikit pengubahsuaian dengan menebuk lubang dan menyediakan ruang untuk tip ekzos.

Dua lubang berbentuk bulat pada ruang nombor pendaftaran however belakang kereta lumba ini merupakan lubang untuk pengisian bahan api, bagi membolehkan pengisian lebih pantas dibuat pada tangki bahan api perlumbaan ATL yang terletak dalam kabin. Manakala tip logam yang dilihat berada pada lubang pengisian petrol asal kereta ini pula merupakan injap untuk sistem jek pneumatik bina dalam bagi membolehkan badan kereta diangkat dengan pantas ketika melakukan pitstop.

Pasukan Proton R3 untuk Sepang 1000KM – jentera & pemandu didedah, gandingan dua generasi berbeza

Kereta lumba ini tidak dijana oleh enjin asal 1.5 liter tiga-silinder turbo seperti S70 yang dijual di bilik pameran. Sebaliknya ia digerakkan oleh enjin Campro 1.6 liter NA yang diambil dari kereta-kereta lumba R3 sebelum ini, menghasilkan sekitar 200 hp pada roda hadapan yang disalurkan menerusi kotak gear handbook dog-box. Enjin ini dipilih bagi mematuhi undang-undang yang ditetapkan dalam kelas MTC, dan perinciannya boleh anda baca pada PAUTAN INI.

Untuk suspensi, ia masih memnggunakan tetapan topang McPherson di hadapan dan torsion beam di belakang, namun dipadankan dengan penyerap hentak dan spring perlumbaan dari Ohlins. Seperti yang anda boleh lihat, suspensi tersebut pada sebelah hadapan bukan hanya dilaras dengan sudut camber negatif, malah menampilkan sudut caster positif yang begitu agresif.

Juga seperti kereta-kereta lumba R3 sebelumnya, S70 ini turut menerima set brek perlumbaan dari Alcon pada sebelah hadapan dan belakang. Ia tersorok disebalik rim aloi 15-inci keluaran tempatan iaitu Raxer RP10X dari edisi TDxMCClubz (kolobrasi bersama Tengku Djan) yang dibalut dengan tayar rasmi dengan saiz yang sama perlu digunakan untuk semua kereta lumba MTC iaitu Hankook Ventus TD 195/55R15.

Manakala pada bahagian dalaman, kereta lumba ini nampaknya telah diberikan papan pemuka customized rekaan R3 sendiri, berbanding masih kosong ketika sesi shakedown pertama yang dibuat awal bulan ini. Ia juga diberikan set rollcage yang diluluskan oleh FIA, tempat duduk perlumbaan Recaro RMS yang diperbuat dari materials gentian karbon, set pemadan api, suis-suis kawalan perlumbaan, paparan instrumen perlumbaan Motec, set pedal field perlumbaan AP Racing dan pelbagai lagi.

Ketika didedahkan semalam, badan kereta lumba ini masih lagi kosong tanpa sebarang grafik. Menurut Proton R3 kereta lumba ini akan mengenakan livery perlumbaan yang sama seperti versi konsep yang didedahkan ketika berlangsungnya Malaysia Autoshow 2024 Mei lalu. Livery tersebut akan menggunakan grafik badan Proton R3 yang menampilkan warna utama perak, kuning dan hitam, hampir sama seperti grafik yang digunakan oleh kereta lumba S1K Proton Preve pada tahun 2012.

GALERI: Kereta lumba Saga dan Iriz Proton R3 untuk perlumbaan Sepang 1000KM sebelum ini

GALERI: Kereta lumba konsep Proton S70 R3

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles